تبلیغات
هنر گرافیک - نقدی بر نمایشگاه محمدرضا عرب خزائلی در گالری ویستا
 
هنر گرافیک
فرزند هنر باش نه فرزند پدر؛که فرزند هنر زنده کند نام پدر
درباره سایت هنر گرافیک


این سایت در زمینه گرافیک و طرح های زیبا و حرفه ای گرافیکی فعالیت میکند،علاقه مندان به این رشته میتوانند به بحث و گفت و گو و تبادل نظر با همدیگر در مورد کارها بپردازند و کارهای خود را برای نمایش دادن در سایت به ایمیل honaregraphic1@gmail.com ارسال کنند.
خواهشمند است در نقد و بررسی کارها از بیان نظرات غیر هنری خودداری شود،با تشکر ازحضور گرمتان،در سایه خداوند زیبایی ها موفق و سرافراز باشید.


نحوه ارتباط با ما:
honaregraphic1@gmail.com
همچنین از طریق بخش نظرات میتوانید ایمیل خود را به صورت صحیح درج کرده و درخواست خود را ارسال کنید

با به روزترین و متنوع ترین وبگاه هنری ایران همیشه همراه ما باشید.

مدیر سایت : هنر گرافیک
آرشیو سایت هنر گرافیک
نویسندگان
سفارش طراحی کارهای گرافیکی به صورت حرفه ای
{ آمارگیر

بنابر اندیشه معاصر، هنری که درک نگردد و ارتباط برقرار نکند کامل نیست. هر اثر هنری باید حاوی یک مفهوم باشد، ولی نامگذاری ژانری به نام هنر مفهومی به دلیل ارجحیت ایده بر بدنه مادی و شیئی اثر  صورت گرفت؛ به عبارتی، تقدم نظام اندیشه‌ی انسانی بر دریافت شهودی صرف در سازوکار تولید امر زیبا.

هنر مفهومی شکلی از بیان هنری است که در تلاش است تا جنبه‌ی فیزیکی و ظاهری کار را تا حد امکان تنزل بخشد و به جای آن نیروی ذهن ناشی از اثر هنری را تقویت نماید.

mohamadreza arab khazali 8

برای مشاهده کامل پست به ادامه مطلب مراجعه کنید...

اثر هنری اساساً از الگوهای فکری سرچشمه می‌گیرد و در این راه از وسایل و موادی که با ذهنیت هنرمند سازگاری دارد مدد می‌جوید.

در دهه‌ی ۶۰ میلادی رابطه‌ی انسان و طبیعت مجدداً مورد پرسش قرار گرفت و هنرمندان با استفاده از دستاوردهای تکنولوژیک برای بیان مفاهیم و موضوعات هنری خود و حذف شی‌ء و شی‌ء گرایی به ضبط تصویر و صدا بدون محدودیت از نظر قواعد سینمایی زمان خود پرداختند.

هنر چیدمان و ویدیوآرت سعی در ارایه یک مفهوم عقلی و منطقی با استفاده از مواد و تصاویر متحرک و اصوات نمودند، به تعبیری این آثار نوعی هنر میرا را سامان بخشیدند. بسیاری از هنرمندان با پیشینه‌ی تجسمی به این جنس از هنر روی آورده و آن را جایگزین قلم‌مو و بستر نقاشی کردند.

mohamadreza arab khazali 2

این هفته شاهد برپایی نمایشگاهی با رویکرد مفهومی در گالری ویستا تحت عنوان «پنبه خلال» هستیم. این مجموعه شامل چیدمانی از غوزهای پنبه همراه با نمایش فیلم ویدیویی ساخته «محمدرضاعرب خزائلی» هنرمند این رویداد است.

گالری ویستا با برپایی مسابقه‌ای سعی در تقویت هنر معاصر کشور دارد. این مسابقه با جایزه‌ای قابل توجه اولین رویدادی است که در آن بخش خصوصی مؤسسات هنری سعی در تقویت و بررسی ایده‌های هنرمندان دارد. هیئت داوران این مسابقه با بررسی پیش‌طرح‌ها و نوشته‌های هنرمندان شرکت کننده به نفرات برگزیده امکان ساخت و تولید اثر هنری پیشنهادی خود را می‌دهد.

محمدرضا عرب خزائلی برنده‌ی اولین جایزه‌ی هنری ویستاست که امکان ارایه و نمایش اثرش فراهم آمده است.mohamadreza arab khazali 4

فارغ از ارزش اجتماعی و توجه به رشد هنر معاصر، در این رویداد عرب خزائلی به عنوان نقاش و تصویرگر جوانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد تصویرسازی از دانشگاه تهران است؛ سعی در ارایه مفهومی انسانی از خاطرات کودکی خود و افول کشاورزی و صنعت کشت استحصاء پنبه در ناحیه مازندران دارد.mohamadreza arab khazali 3

او در بیانیه خود چنین بیان می‌کند: کشت پنبه در نواحی مرکزی مازندران به دلیل وجود کارخانه نساجی قائم شهر از  حدود سال‌های ۱۳۵۷ قسمت عمده‌ی کشاورزی مردم آن نواحی را دربر می‌گرفت. در اواخر تابستان هرسال پنبه از غوزه‌های خود جدا شده و در گونی‌های کنفی با بافت درشتی به نام خلال جای داده می‌شد. مردمان روستا در ساعات زیادی مشغول به این امر بوده و مراسم برداشت بستر اتفاقات زیادی در مسیر زندگی این مردمان بوده است.mohamadreza arab khazali 5

با اضمحلال این صنعت و فروپاشی این کارخانه در سال‌های ۷۷ و ۷۸، تغییرات زیادی در نحوه‌ی زندگی مردم و بافت زمین‌های زیر کشت پنبه این منطقه رخ داده است. عرب خزائلی به عنوان کودکی که در اوایل دهه‌ی هفتاد به‌صورت مستقیم با چیدمان پنبه خلال‌ها برخورد داشته سعی در انتقال حس تجربه و احساس نوستالژی این قسمت از تاریخ جغرافیایی زیست بوم خود دارد، که در شرف فراموشی است.

هنرمند در ویدیو ارایه شده خود مسیر حرکت از خانه به کارخانه را به‌صورت معکوس ارایه می‌دهد که این امر خود کنایه‌ از نوعی بازخوانی حافظه تاریخی و نشان‌گر اضمحلال و گذر زمان بر امر مفقود شده لحظات سرشار از کشف و شهود کودکانه است.mohamadreza arab khazali 7

این ویدئو همراه با چیدمان گونی های خلال پنبه در گالری به نمایش در آمده است.

استفاده از رسانه هنر برای ثبت اتفاقات و رویدادهای گذشته امری است متداول که در طول قرن‌ها از دوران باستان تاکنون با تمسک به تکنیک روزگار معمول بوده است.

اما فقدان زیبایی در ارایه اثر عرب خزائلی به عنوان تثبیت کننده این ایده در ساحت ذهنی مخاطب نکته‌ای است که شاید قضاوت داوران این مسابقه را به چالش می‌کشد.mohamadreza arab khazali 1

از هنرمند باسابقه نقاشی و تصویر سازی می‌توان انتظار داشت تا نسبت به هنرمندان صاحب نامی در هنر ویدیو همچون ویلیام کنتریچ william kentridge که آثارش را با طراحی و تصویرسازی تولید می‌کند و معطوف به مسئله تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی است؛ آگاهی داشته و به لحن معاصر این هنر کمی توجه نماید.

از این دسته هنرمندان می‌توان از پیتر کالاس petercallas و مایکل راونر michael rovners نام برد که عمدتاً از دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی تاکنون آثار بسیاری در همین حوزه خلق کرده‌اند. با توجه به داشتن بودجه‌ی کافی حاصل از جایزه کار ضعیف تکنیکی این هنرمند بیشتر متوجه هیئت داورانی است که ایده و طرح او را بررسی نموده و به عنوان جایزه نخست مورد قضاوت قرار داده‌اند. ضعف این پروسه بررسی ایده ، عدم نظارت در مرحله اجرا است. نفرات دیگری که در این اتفاق منتخب گردیده‌اند آثار خود را در دیگر گالری‌ها اجرا نموده اند که دارای کیفیت بهتری بوده است. تجربه نشان داده است که بطور کلی  آثار مفهومی در ایران از ضعف ارائه رنج می‌برند.






نوع مطلب : تحلیل کارهای گرافیکی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 2 آبان 1396
هنر گرافیک
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.