تبلیغات
هنر گرافیک - الناز بندگی با مجموعه در جستجو | گالری طراحان آزاد
 
هنر گرافیک
فرزند هنر باش نه فرزند پدر؛که فرزند هنر زنده کند نام پدر
درباره سایت هنر گرافیک


این سایت در زمینه گرافیک و طرح های زیبا و حرفه ای گرافیکی فعالیت میکند،علاقه مندان به این رشته میتوانند به بحث و گفت و گو و تبادل نظر با همدیگر در مورد کارها بپردازند و کارهای خود را برای نمایش دادن در سایت به ایمیل honaregraphic1@gmail.com ارسال کنند.
خواهشمند است در نقد و بررسی کارها از بیان نظرات غیر هنری خودداری شود،با تشکر ازحضور گرمتان،در سایه خداوند زیبایی ها موفق و سرافراز باشید.


نحوه ارتباط با ما:
honaregraphic1@gmail.com
همچنین از طریق بخش نظرات میتوانید ایمیل خود را به صورت صحیح درج کرده و درخواست خود را ارسال کنید

با به روزترین و متنوع ترین وبگاه هنری ایران همیشه همراه ما باشید.

مدیر سایت : هنر گرافیک
آرشیو سایت هنر گرافیک
نویسندگان
سفارش طراحی کارهای گرافیکی به صورت حرفه ای
{ آمارگیر

elnaz bandegi azad art gallery 26

در جستجو……

نیاز به کشف «هستی» و «هست بودن» و تأمل در گستردگیِ راز‌ و ‌رمز آن از اهداف اولیه‌ی مجموعه‌یِ «در جستجو» به‌شمار می‌روند: هستنده‌ها (جانداران و اشیاء) در مقابل چشمان ما رژه‌ای نامتناهی از نشانه‌ها و نمادها را به‌نمایش می‌گذارند تا از کلاف داستان‌ گره‌گشایی ‌کنند. ارتباطات زنجیروار و پیچیده‌یِ اشکال انتخابی در این آثار ما را به نوعی از هستی معرفی می‌کنند که پویا و گشاینده و همواره زایاست.


برای مشاهده کامل پست به ادامه مطلب مراجعه کنید...

ارتباط ریزومیِ [۱] این آثار مرتب در حال رشد‌و‌نمو و پرتاب شدن از یک نشانه به نشانه دیگر است: تک شاخه گلی که اساساً نماد جوانی و زیبایی‌ست در یکی از کارها به نمادی از تسخیر و فسونگری تبدیل می‌شود. سوژه‌های آشنا (گیاهان و جانداران) در قالب مسؤولینِ بر‌حق هستی از حضور خود عبور کرده و به دَوَران این چرخه، با دلالت بر حضوری دیگر، اعمال نفوذ می‌کنند؛ عناصری که خود به امر واقع[۲] تبدیل می‌شوند: تبدیل به تروما شده، دال‌ها[۳] را بی‌معنی می‌کنند و فرومی‌پاشند. آن‌ها پدیدارها را دست‌کاری می‌کنند و در عین بی‌نظمی سلسله‌ای از ارزش‌ها را می‌آفرینند که معانی متفاوتی را در خود گنجانده‌اند، آن‌ها که در ناخودآگاهمان مأوا گزیده‌اند.elnaz bandegi azad art gallery 36 این حرکت ریزومی هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود و در ابعاد گوناگون به تولید و حذف می‌پردازد. «چیزها» خود را نه در گواه آنچه می‌نمایند بلکه با تأویلی دیگر می‌شناسانند و این همان حقیقت ناآشکار هایدگر است. عکس‌های چاپی خانوادگی گشایشگر روایات‌ ناگفته‌ای هستند که غیاب و جهانی عاری از صلح را یادآورند. چهره‌هایی که همچون شمع‌‌های عاجزِ تحلیل رفته در هم ماسیده‌اند و حتی قادر به خاطره‌پروری نیستند. عکس‌ها به زبان مرگ آراسته‌اند و مرگ‌اندیشی ارمغان آن‌هاست. در رویارویی با کارهای این مجموعه، با انهدام یک‌دست و سبعانه تصاویر مواجهیم. کابوسِ امر واقع تجلی یافته و خیال، آن تن‌پوش اهریمنی‌اش را بر عکس‌ها گسترده است.elnaz bandegi azad art gallery 30 ابژه‌ها لایه‌به‌لایه از دالی به دال دیگر سُر می‌خورند، مغلوب می‌شوند و می‌بازند، به‌بند درمی‌آیند و آزاد می‌شوند، می‌کشند و می‌میرند. حلقه مویی که در یکی از عکس‌ها، رخسار زن جوانی را مانند عنکبوتی در دام خود گرفته روزی مطیعانه به نشانه زیبایی و شادابی به طنازی مشغول بوده است. دیگر ابژه به تعریف اولیه خودش وابسته و وفادار نیست. او به دلخواه تباه می‌کند و از نو می‌سازد.elnaz bandegi azad art gallery 23 کدها غیرمنصفانه بزمی از تأویل‌های گوناگون به خوردمان می‌دهند. پروانه‌ها هم سایه‌ی مرگند هم قربانی، گل‌ها گاهی به خردمندی و کمال اشاره دارند و گاه با خودکامگی تصویر را از آنِ خویشتن می‌کنند. هنرمند زیرکانه از هجوی مدد می‌جوید که تمام دستاوردهای ما و معانی را از هم می‌پاشد. هویت‌ها را با دست‌کاریِ کارت‌های شناسایی و کلاژ زیر سوال می‌برد، از یک عکس تابوت می‌سازد، دورش را سیاه و با گل تزیینش می‌کند: مرگ دغدغه این هنرمند است. در تک‌تک کارها آگاهانه با این پدیده‌یِ همواره حاضر دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و در‌صدد است مخاطب را نیز به این آشفتگی و سردرگمی فرا خواند. او نقاشی نمی‌کند، نمی‌سازد، با صراحت از چیزی بازگشایی نمی‌کند. او با اشیاء مرده و هستنده‌هایش بازی حیات را به تصویر می‌کشد: به‌دنیا می‌آورد، از آن‌ها مراقبت می‌کند، می‌آراید و ناگهان واسازی می‌کند، به اسارت می‌گیرد، خط‌خطی و منهدم می‌کند.elnaz bandegi azad art gallery 43 او که هم به عنوان یک هنرمند مسؤولیت آنچه را احساس می‌کند بازگفتنی‌ست به دوش می‌کشد (نخستین وظیفه یک هنرمند) و ناامیدانه برای خودش و همگان احساس عجز و هم‌دردی می‌کند. اما دگرباره برای کشف‌و‌شهود دست‌و‌پا می‌زند و تلاش می‌کند اتوپیا را در زایش و «هست ‌شدن» مجدد بیابد (قرارگیری پروانه‌‌ها و گل‌ها روی آخرین لایه‌ها). خیال این پدیده‌یِ دست‌نیافتنی‌ و انتزاعی قادر به جابه‌جایی، فرافکنی و تباهی‌ست.elnaz bandegi azad art gallery 39 او که دال‌ها و دلالت‌گرها برایش بازیچه‌ای بیش نیستند، سرگردان در پی «دیگری» از یک مکان و زمان به عرصه‌ی دیگری فرود می‌آید. این میل گشایش و اکتشاف، این تشنگی ناب، این حضورِ خودآزار برای رهایی از مرگ و جاودانه‌ شدن، مرهم حیرانی‌اش را در چیزی جز هنر نمی‌بیند. ادارک هنرمند به واقعی بودن قدرت خیال‌اش بستگی دارد تا با سرافرازی به آن متوسل شود و هر آن‌چه را مشاهده می‌کند در قالب نشانه‌ها و دلالت‌ها تعریف ‌کند.elnaz bandegi azad art gallery 37 این ساختارشکنی‌ با موفقیت اجرا می‌شود. مقصود از هم‌پاشیدگی نیست. افق‌های جدیدی از معنا سر‌بر‌می‌آورند و موجودات زنده از گوشه‌و‌کنار کارها سرک می‌کشند تا سروده‌های شاداب و باطراوت‌شان را با ما سهیم ‌شوند. مرگ شاید آن حقیقت پنهان نباشد، آن ناآشکاره‌ای که در کنارمان می‌زیید و سایه‌ی شرارت‌بارش بر هستی ما سنگینی می‌کند. شاید او هم یک واداده است که روح‌اش با روح زمانه گره خورده و دست‌به‌دست همین هستنده‌ها به یک سمت پیش می‌روند: نامیرایی و میل به بقا.



نوع مطلب : تحلیل کارهای گرافیکی، 
برچسب ها : الناز بندگی، گالری، نقد، انتقاد، منتقد، نقاد، ن،
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 2 آبان 1396
هنر گرافیک
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.