تبلیغات
هنر گرافیک - سعید امدادیان با عینکی نه چندان غماز
 
هنر گرافیک
فرزند هنر باش نه فرزند پدر؛که فرزند هنر زنده کند نام پدر
درباره سایت هنر گرافیک


این سایت در زمینه گرافیک و طرح های زیبا و حرفه ای گرافیکی فعالیت میکند،علاقه مندان به این رشته میتوانند به بحث و گفت و گو و تبادل نظر با همدیگر در مورد کارها بپردازند و کارهای خود را برای نمایش دادن در سایت به ایمیل honaregraphic1@gmail.com ارسال کنند.
خواهشمند است در نقد و بررسی کارها از بیان نظرات غیر هنری خودداری شود،با تشکر ازحضور گرمتان،در سایه خداوند زیبایی ها موفق و سرافراز باشید.


نحوه ارتباط با ما:
honaregraphic1@gmail.com
همچنین از طریق بخش نظرات میتوانید ایمیل خود را به صورت صحیح درج کرده و درخواست خود را ارسال کنید

با به روزترین و متنوع ترین وبگاه هنری ایران همیشه همراه ما باشید.

مدیر سایت : هنر گرافیک
آرشیو سایت هنر گرافیک
نویسندگان
سفارش طراحی کارهای گرافیکی به صورت حرفه ای
{ آمارگیر
saeed emdadian1 نقاشی منظره از ابتدای پیدایش آن نه تنها چهره‌ی فیزیکی جهان را بازنمود کرده است؛ بلکه رابطه‌ی انسان و طبیعت و در نهایت روابط انسان‌ها در طبیعت را هم به تصویر کشیده است.

برای مشاهده کامل پست به ادامه مطلب مراجعه کنید...
در ایتالیا و هلند منظره نگاری اواخر دوره‌ی رنسانس رونق گرفت و با شکلی آرمانی بستر تداوم دهنده‌ی نگاهی شاعرانه بود. با حضور و پیدایش هنر رمانتیک جایگاه هنر منظره نگاری فرمی انتقادی یافت. دستکاری‌های غیر طبیعی در زندگی اجتماعی و حضور صنعت و انقلاب صنعتی و اقتصاد محوری سوژه نقاشان پسارمانتیک گردید.
هنرمندان رئالیسم و امپرسیونیسم طبیعت و جامعه را در مقابل هم قرار دادند، به گونه‌ای که حضور در طبیعت، مکانی برای آزادی از فشار زیست اجتماعی می‌شود.
saeed emdadian3 یأس و درگیری حاصل از فشارهای اقتصادی مناظر طبیعی را سمبل حقیقت زندگی نمود. کشاکش منظره و جامعه‌ی انسانی، یا به‌عبارتی طبیعت و اراده عقلانی بشری کماکان ادامه دارد و تحت مقوله محیط زیست ابعاد وسیعی یافته است. امپرسیونیست‌هایی مانند مونه مخاطبین خود را در تصاویر رؤیایی غوطه‌ور می‌کردند. تابلو نیلوفرهای آبی وی مالامال از نور و رنگ است. طبیعت خاستگاه هنر امپرسیونیستی بوده، آنها سعی داشتند قوانین ثابت و قابل اعتماد طبیعی را مدون کنند. این قوانین در مقابل زندگی بی‌قانون و پراز فراز و نشیب تمدن انسانی نقطه‌ای قابل تکیه و امن به شمار می‌رفت.
دریافت هنرمندان از جهان اطراف خود منجر به انتخاب آن چیزی می‌شود که تمایل به ترسیم آن دارند. تاریخ نشان داده است که منظره نگاری بازگشتی عمیق به آرزوها و ایده‌آل‌های بشری را نوید می‌دهد و تابع جریانی بازخوردی بین انسان و جهان اجتماعی اطراف است.
saeed emdadian 1 این هفته در گالری هور شاهد برپایی نمایشگاهی از آثار سعید امدادیان هستیم. سعید امدادیان متولد ۱۳۳۲، کارشناس گرافیک و مدرس رشته‌های تجسمی در دانشگاه‌های هنر است. وی نقاشی با سابقه و پرکار است که نمایشگاه‌های انفرادی زیادی در کارنامه خود دارد و از سویی در خانواده‌ای تماماً نقاش و هنرمند متولد گردیده است.saeed emdadian2 در بیانیه نمایشگاه به قلم امیر سقراطی، مخاطب با دغدغه‌ی اصلی نقاش یعنی طبیعت آشنا می‌شود. سقراطی به نکات مهمی در این متن اشاره می‌کند، نخست خیالی بودن آثار امدادیان به این معنی که آثار او در آتلیه شکل می‌گیرند و نه در طبیعت. نکته‌ی دوم تأکید هنرمند بر فراخی و وسعت مناظری است که ترسیم می‌کند، فضای پهناوری میان زمین و آسمان.
منظره‌های امدادیان حاصل سرعت در حرکات قلم و رفتاری فی‌البداهه در رنگ‌گذاری است؛ که زمان و مکان در آن متوقف گردیده‌اند. این رفتار بازگشتی به رنگ‌گذاری‌های ونگوگی همراه با تضادهای رنگی فوویستی است.
saeed emdadian8 انتخاب طبیعت به عنوان سوژه آن هم با نظامی خیالی به‌طور قطع بازتاب انتخاب و واکنش نسبت به شرایط زمانه است. ۲۶ تابلو در ابعادی متفاوت حاکی از احساسات ظریف همراه با قدرت تخیل هنرمند می‌باشد. حضور آسمان‌ و خط افق، به‌خصوص در تابلوهایی با ابعاد بزرگ احساس آرامش و رهایی برای مخاطب به‌همراه دارد و بیشتر تصاویر مکانی مرتفع را القا می‌کنند، دشت‌هایی در ارتفاعات کوهستانی در فصول مختلف؛ که با حرکت و تموج ابرها به‌خوبی عظمت فضا را ثبت کرده‌اند.
بی‌شک فضای طبیعت به‌سختی در چارچوب بازنمایی، تن به حفظ کیفیات خود می‌دهد. تجربه فضایی انسان در یک منظره حاکی از هیبتی است؛ که معمولاً نقاشان و عکاسان عاجز از انتقال آن هستند، اما مخاطب آثار امدادیان به غایت این احساس را تجربه می‌کند. تکنیک و رهایی نقاش از قیود کلاسیک نقاشانه توانسته است او را از قید تشابه به طبیعت برهاند و با همین منطق نمی‌توان آثارش را تزیینی نامید.
saeed emdadian6 نکته قابل تأمل رفتار کنشی هنرمند در برابر پیشامدهای زیست اجتماعی است؛ در عین حال آنچه مخاطب در قلیان ابرها و رنگ‌ها، مشاهده می‌کند شوری است که در نیاز دریافت‌های انسانی معاصر مطرح می‌شود.
حضور هفت تابلو کوچک در این نمایشگاه می‌تواند علایق و ارزش‌های نقاش را در مواجهه با امر نقاشانه پدیدار گرداند. ابعاد کوچک‌تر این مناظر که توسط قاب‌هایی محصور گردیده‌اند، به نوعی کلید مواجهه و آشکار کننده‌ی هستی‌شناسی هنرمند است. ترکیب‌بندی‌هایی پیچیده‌تر همراه با رنگ‌گذاری‌های آزاد سعی در کاستن زیبایی مألوف و واقع‌گرایانه دارند. قاب‌ها در مقام دریچه‌هایی ظاهر گردیده‌اند که این رهایی را در بند نموده و بیننده را وادار می‌کنند تا در خیال خود امتداد این مناظر را بیابند.
saeed emdadian4
امدادیان با نصب عینکی نه چندان غماز بر دیدگان مخاطبان، حقیقت آثارش را بهتر هویدا می‌کند. خیالی نگاری نقاش اشاره به سستی دریافت‌های از پیش تعریف شده آدمی از طبیعت دارد.




نوع مطلب : تحلیل کارهای گرافیکی، 
برچسب ها : سعید امدادیان، عینک، تحلیل، نقد اثر، نقد کردن، نقد، انتقاد،
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 2 آبان 1396
هنر گرافیک
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.